

Los resultados de las grabaciones se procesaron por medio de regresión logística las vocales fueron organizadas de la más difícil a la más fácil, posteriormente, los resultados fueron comparados con la información obtenida de las encuestas. En cuanto a la metodología, el estudio siguió un diseño correlacional dentro de un enfoque mixto, que abarcó un total de 57 estudiantes divididos en dos grupos. El estudio también examinó la percepción del estudiantado y de las personas instructoras en relación con la dificultad de estos sonidos vocálicos. El objetivo principal fue determinar cuáles son los sonidos vocálicos en inglés más difíciles de pronunciar para un grupo de estudiantes en su primer, segundo y tercer año de carrera. El proyecto respondió a la preocupación de las investigadoras por descubrir cuáles son los problemas de pronunciación más significativos para el alumnado de la carrera. Key words: sounds pronunciation instruction perceptionĮste artículo presenta los resultados del proyecto de investigación denominado Estudio longitudinal de la pronunciación de los sonidos vocálicos en inglés en estudiantes del Bachillerato en la Enseñanza del Inglés del Recinto de Paraíso de la Universidad de Costa Rica. These significant differences have an impact not only on the decisions that instructors make, but also on the students’ awareness of their pronunciation problems. The findings also showed discrepancies in the vowel sounds that learners and teachers perceived as difficult in comparison to the pronunciation difficulty found in the recordings. The results revealed that the three most difficult vowels for students were /ɪ/, /æ/ and /ʊ/.


The data obtained from the recordings was processed using logistic regression the vowels were organized from the most difficult to the easiest, and then the findings were compared to the data obtained from the surveys. To gather the data, the students’ pronunciation was recorded and surveys were administered to learners and instructors. As for the methodology, the study followed a correlational design within a mixed method approach that encompassed a total of 57 students divided into two groups. The study also examined the students’ and professors’ perception in relation to the difficulty of these vowels sounds. The main objective of this investigation was to determine the most difficult English vowel sounds to pronounce for the learners in their first, second and third year of their major. The project was conducted from 2015 to 2018, and it responded to the researchers’ concern to find out which are the most troublesome pronunciation areas for learners. This article presents the results of the research project named Longitudinal Study of the Pronunciation of Vowel Sounds in English of Students from the Bachelor Degree in English Teaching at the Paraíso Campus of the University of Costa Rica.
